Ідеї заробляти на мобільних додатках у мене ніколи не було. Досвіду розробки для мобільної платформи - теж. Навіть телефон на Android виявився у мене зовсім випадково. Але пара вечорів експериментів і несподівано вдала ідея дозволили за 2 місяці заробити більше $ 1000. Це набагато більше, ніж я міг очікувати:)!
Відразу хочу попередити, що не збирався писати посібник, як заробити мільйон. Хоча б тому, що якби знав, то ні за що б не розповів. А ось чим я готовий поділитися, так це підходами і механізмами, які дозволяють розробникам заробляти на додатках для Android. Але перш ніж рватися в бій, потрібно розповісти пару слів про саму платформі.
Звідки взявся Android?
Google Andoid - мобільна операційна система, в основі якої лежить ядро Linux. Як і багато інших проектів Google, технологія спочатку розроблялася компанією Android, Inc., Яку пошуковий гігант купив у 2005 році, найнявши всіх провідних розробників. У 2008 році відбувся перший реліз платформи. Android сьогодні - це зріла мобільна ОС, для якої вже випущено кілька серйозних оновлень. До кінця цього року буде продаватися вже більше 100 моделей телефонів на базі Android від HTC, Motorola, Samsung, Dell, Huawai, Sony Ericsson та інших брендів. Якщо вірити Еріку Шмідту, одному з головних осіб в Google, то вже сьогодні кожен день продається більш ніж 60 тисяч Android-пристроїв по всьому світу - коротше кажучи, очевидна тенденція до масового поширення. Втім, що ще чекати від платформи, яку курирує сам Google?
Найбільш розповсюдженим зараз є девайс HTC G1 - дуже непоганим пристроєм за співвідношенням "ціна-якість". Саме його я використовую для налагодження робочих проектів. Правда, якщо хочеш купувати пристрій зараз, то я настійно рекомендую поглянути на що-небудь більш сучасний, начебто HTC Nexus One або Motorola Droid. Оглядів пристроїв та самої платформи в Мережі - мільйон, тому на цьому я зупинятися не буду.
Програми для Android
З популярністю платформи зростає і кількість додатків. На щастя, давно минули часи, коли потрібно було вручну шукати програму в інеті, потім закачувати дистрибутив в телефон і тільки там його встановлювати. Всі провідні виробники створюють зручні площадки для поширення додатків - каталоги, що дозволяють прямо з телефону знайти і встановити потрібну тулз, прочитати відгуки, а якщо вона платна, то й купити її. Першопрохідником, які поставили на рейки подібну схему, стала Apple, почавши розробку і довівши до неймовірних масштабів App Store. В Nokia такий майданчик називається Nokia Ovi Store, Microsoft після анонсу своєї нової мобільної ОС Windows Phone представила оновлений Microsoft Market Place. У Android такий майданчик теж є і називається Android Market.
Віртуальні магазини наповнюються продукції від компанії-творців, а також сторонніх розробників і часто від програмістів-одинаків. Для запобігання розповсюдження фішингових програм і вірусів, на всіх майданчиках обов'язково працює модерація. Правда, політика розміщення додатків на майданчиках різниться: на тому ж App Store'e існує перемодерація, і твоє додаток може досить довго проторчать в черзі на модерацію, в той час як в Android Market прийнята політика постмодерації. До того ж на iPhone існують дуже жорсткі правила для додатків як з технічного виконання, так і функціональному - тому немає ніякої гарантії, що твоя розробка, будь навіть вона надзвичайно корисною і зручною, потрапить в каталог. Майданчик Android Market в цьому плані набагато ліберальна. Є ще одна відмінність: легально встановлювати ПЗ для iPhone передбачається виключно через AppStore, в той час як Android дозволяє вантажити програми звідки завгодно. У кожному підході є і плюси і мінуси, не будемо в них заглиблюватися, а приймемо як належне.
Ринок додатків для Android відносно невеликий, але росте приголомшуючими темпами. Для прикладу, в Android Market кількість додатків подвоїлося за три місяці, досягши значення 30 тисяч. Звичайно, ще далеко до показників App Store, але все ще попереду. Незважаючи на слово Market ("ринок" у перекладі з англійської), більша частина поширюваних через систему додатків безкоштовна або, щонайменше, має трохи урізану безкоштовну версію. Тут варто зауважити, що оплата додатків здійснюються через Google Checkout, який так само, як і PayPal, знімає гроші з прив'язаною до аккаунту пластикової карти. Але, на жаль, для нас - жителів ex-USSR поки можливість отримувати додатки офіційно закрита. Але якщо постаратися (докладніше - нижче), то придбати вподобану іграшку і прогу все-таки можна, причому тут є один цікавий момент. Якщо протягом доби віддалиш з телефону платне додаток, то гроші з твого рахунку не знімуться. Такий ось гарантований moneyback на 24 години.
Чи можна заробити на продажах?
Раз додаток можна купити, то, отже, можна і продати? Переходимо до найсмачнішою частини розповіді, а саме питання: на чому, власне, можна заробити. Ідея розробити програму та спробувати переконати користувачів в тому, що за певну винагороду воно гідно опинитися на їхньому телефонах, напрошується сама собою. Тим більше, всю схему продажу вже давно придумали для тебе - ласкаво просимо на іншу сторону Android Market, призначену для розробників.
Нагадаю, що в магазині від Google використовується пост-модерація, це означає, що додаток перевіряється на вошивість вже після того, як воно потрапило на віртуальний прилавок. Але щоб магазин тут же не заспамілі і не засмітили безглуздою і небезпечною дурницями, компания бере з кожного розробника невеликий внесок. Тому, щоб ти міг опублікувати додаток в Android Market (навіть безкоштовне), необхідно заплатити трохи американських доларів, а саме $ 25.
Не те щоб серйозна перешкода на шляху до мільйонів - платимо. Тепер можна почати продавати? Ні! На жаль, якщо ти народився не в тій країні (а швидше за все так і є), то продавати додатки ти поки не зможеш. Справа в тому, що продавець для роботи обов'язково повинен оформити обліковий запис Merchant Account Google Checkout, а громадяни колишнього СРСР до списку тих, хто може це зробити, не входять. Моторошно нагадує ситуацію з PayPal, де можливості приймати платежі як немає, так в найближчому майбутньому і не передбачається. І це серйозний облом! Так, можна спробувати працювати через посередника. Перший варіант - друзі і родичі за кордоном, які мають рахунки в локальних банках. Інший варіант - спеціальні компанії-посередники, які за бажання легко шукаються через пошуковик і пропонують свої послуги за 10-20% від вартості кожного продажу. Успішної співпраці у мене ні з однією з них не було, тому конкретні компанії я тобі радити не буду. Якщо працювати через посередників бажання немає, а продавати додатки все-таки хочеться, то є ще один варіант - альтернативні магазини. Найбільш популярними вважаються:
* SlideME;
* AppsLib;
* AndAppStore.
Модель розповсюдження додатків через ці майданчики мало чим відрізняється від Android Market: користувач встановлює спеціальний додаток і за допомогою нього шукає потрібні йому програми. На жаль, аудиторія у альтернативних магазинів мізерно маленька, але навіть тут можна заробляти. У тому ж SlideME моя перша продаж пройшла через день після додавання в каталог. Щоправда, вже через день, коли лічильник продажу залишився на все тому ж значенні, стало ясно, що стану на цьому не сколоти. Аудиторія користувачів Android дуже розбірлива, причому на даний момент складається переважно з гіків. Будь-яка дурниця, яка "на ура" продається для iPhone, може взагалі не мати продажів для Android. Існують навіть цілі дослідження, в яких детально аналізується це питання. Якщо хочеш продати програму для Android, то це повинен бути виключно якісний софт, бездоганно написаний і оновлюваний. Моя продаж на SlideME стала для мене останньою: я зробив додаток безкоштовним і вставив у нього рекламу.
$ $ $ За покази
Так, саме рекламу. Я вирішив так: раз я не можу переконати користувачів купити моє додаток, то нехай користуються ним безкоштовно, але не ображаються на рекламу. І в тому, і іншому випадку я буду отримувати гроші. Модель стара як світ і називається AdWare, але поява мобільних додатків буквально вдихнув у неї нове життя. Коли додаток з'являється в каталозі, отримує високий рейтинг і хвалебні коментарі користувачів, кількість завантажень може за лічені дні досягти декількох тисяч - і це без будь-якої реклами і вкладень. А якщо прога гарна, то покази реклами гарантовані! Цілком реально написати средненько (можливо, сезонне) додаток, вставити в нього рекламу і опублікувати на Android Market, при цьому дуже скоро почавши отримувати профіт.
Для початку нам необхідно вибрати провайдера реклами. Це спеціальні сервіси, які автоматично будуть підкачувати рекламу тобі в додаток, що задовольняє заданим критеріям, позбавляючи тебе від необхідності самому шукати рекламодавців. Постачальників реклами, як і банерних мереж для звичайних веб-сайтів, по-справжньому багато, але як завжди є лідери:
* Quattro Wireless;
* AdMob.
Схема роботи у обох провайдерів приблизно однакова: ти завантажувати спеціальну бібліотеку, підключаєш її до свого проекту і далі на сайті провайдера реєструєш нову рекламну кампанію. Після реєстрації тобі дається унікальний код, який ти в свою чергу прописуються в своєму додатку. Процес підключення рекламних модулів від А до Я розписаний на сайтах провайдерів, з докладними прикладами та відеороликами - ніяких проблем тут виникнути не повинно.
Найчастіше оплачуються не покази реклами, а кліки по рекламних оголошеннях. Причому, чим більше буде співвідношення клік / показ (такий показник називається CTR), тим більше будуть коштувати ті самі кліки, тому в наших інтересах показувати ту рекламу, на яку користувач може клінуть. Для цього до твоїх послуг пропонуються налаштування націлення: у тебе завжди є можливість управляти змістом рекламних оголошень, вибирати категорії, фільтрувати банери за заданими параметрами. Для прикладу: у мене є один додаток, який можуть використовувати діти, і їм не дуже потрібно бачити рекламу на adult-контент. Також за допомогою управління рекламними кампаніями можна методом наукового тику знайти найоптимальніші рекламні категорії, і залежно від типу додатки постаратися підібрати таргетовану рекламну кампанію.
Максимально швидке поширення може бути досягнуто тільки, якщо ти додаси програму в Android Market. Процес сабміта в каталог, про який ми вже говорили у попередньому розділі, не займе багато часу. Тобі знадобиться аккаунт на Android Market, де на спеціальній сторінці треба заповнити опис програми, додати скріншоти і завантажити сам додаток. Через 5 хвилин його зможуть завантажити щасливі користувачі - значить, рекламні повідомлення показуються і грошики на віртуальний рахунок капають.
Як вивести гроші?
З власного досвіду можу сказати, рве всіх по віддачі: буквально за 2 тижні з моменту публікації додатки на моєму внутрішньому рахунку було 200 доларів. А за листопад і грудень 2009 року на одній цьому майданчику я заробив вже більше 1100 доларів. Якщо бути чесним, то на подібну віддачу я навіть не сподівався. Додаток було сезонним і дуже простим. За допомогою Xmas Tree користувачі могли віртуально нарядити Різдвяну ялинку і встановити його в якості wallpaper'а або відправити картинку одному. Для того щоб оцінити всю простоту, можеш встановити додаток і зараз. Якщо у тебе немає відповідного телефону, то опис проги і скріншоти можна подивитися за допомогою спеціального веб-клієнта для Android Market'а - wwwandrolib.com. Ти будеш сміятися, але розробка цієї програми зайняла 2-3 дні, за умови, що у мене не було досвіду ні в Java, ні у розробці під дану платформу. Зараз воно дає максимум 6 доларів на день, але і це непогано.
Quattro Wireless посилає гроші раз на 2 місяці і не менше 100 доларів. Admob.com також платить справно, але віддача від нього набагато слабше, хоча сама реклама оформлена у них краще і красивіше. Гроші можна виводити різними способами: банківський чек, PayPal, EFT. Отримавши непоганий бонус на віртуальному рахунку Quattro Wireless, я запізнився дізнався про обмеження PayPal, що не дозволяє прийняти гроші на рахунок користувачам з країн СНД. Але зі мною зв'язалася служба підтримки і запропонувала перевести гроші по EFT (це звичайний переклад на твій рахунок в банку). Для цього довелося сходити у відділення банку і взяти необхідні для перекладу реквізити (номер рахунку, SWIFT код, і ще деякі дані - вони можуть відрізнятися від банку до банку). Вже через тиждень на мою карту прийшли гроші. Комісія в $ 30, яку стягує банк за кожен такий переклад, не могла зіпсувати настрій від несподіваного заробітку.
Звичайно, мені багато в чому пощастило, і далеко не факт, що будь-який розпочатий проект також успішно вистрілить. Тому я як не розглядав, так і не розглядаю цей спосіб як основне джерело доходу. Але те, що на додатках для Android можна заробляти - це я тобі кажу абсолютно точно.
На чому розробляються програми для Android?
Основною мовою для розробки додатків є Java. Для того щоб почати, потрібно дві речі:
* Android SDK (developer.android.com / sdk);
* Улюблена IDE для Java (Eclipse, IntelliJ IDEA, NetBeans - все одно).
Усю документацію та приклади можна знайти на офіційному сайті developer.android.com. Створити свій перший додаток на Google Android не просто, а дуже просто. На тому ж сайті developer.android.com є мануал з картинками для різних IDE, більше того, можна створити додаток взагалі за допомогою одного лише "Блокнота", але це спосіб для справжніх джедаїв. З появою Android Native Development Kit для розробки стало можливим використовувати ще і Сі. Протестувати вийшло додаток можна на будь-якому девайсі з платформою Android, для цього в SDK є спеціальний драйвер для підключення через USB. Але якщо у тебе ще немає девайса - це не біда, в SDK входить повнофункціональний емулятор. Саме на такому емуляторі я налагоджував свої перші програми, лаючись на надмірну тормознутость. Зате за допомогою Android Emulator'а легко симулювати високошвидкісне або, навпаки, повільне з'єднання, емулювати вхідне SMS або дзвінок, і т.д. У результаті налагодження програми часом стає ще зручніше, ніж на справжньому телефоні.
Наостанок розповім про маленького фінт вухами, що дозволяє буквально за дві години написати готову гру для Google Android. Алгоритм простий: створюємо проект, вставляємо на форму компонент WebView, пишемо трохи коду - і наш мега-движок для ігор готовий. Секрет у тому, що таким чином ми створюємо цілком робочий браузер, в якому можемо відкрити будь-який додаток на JavaScript'е (а незабаром і на Flash'е). Причому для кінцевого користувача вона ні чим не відрізнятиметься від інших ігор. Таким чином, можна випускати по одній іграшці на тиждень, не особливо заморочуючись вивченням програмування безпосередньо під Android.
Як працювати з різними провайдерами реклами?
Для більш ефективного заробітку на рекламі, можна працювати з декількома провайдерами реклами одночасно. Це дозволяє сервіс AdWhirl, що дозволяє позбавитися від болісного вибору між Admob або Quattro Wireless. Замість цього компанія надає розробникам можливість отримати доступ до декількох рекламним мережам одночасно, що дозволяє їм компенсувати витрати, коли в одній мережі не вистачає кількості переглядів сторінок (а це іноді трапляється). Для роботи необхідно інтегрувати у додаток бібліотеку з Adwhirl SDK, при цьому всі компоненти поширюються виключно у відкритих исходниках.